Tento
diagnostický a nápravný program vychází z nezralostí
centrálního nervového systému - to znamená, že se nevytvořily
nervové spoje, které umožňují správný příjem informací,
jejich uložení, vybavení a automatické použití, když je
potřebujeme.
Terapeutickými
cvičeními pomáháme vytvářet co nejefektivnější spojení v
mozku, dochází k posilování a propojení nervových center a
vyhasínání špatně fungujících cest. Pokud jsou cvičení
správně prováděna, nově vytvořená nervová spojení
nevyhasínají.
Podporuje
a rozvíjí:
- zrakové a sluchové vnímání
- vzájemné propojení smyslového vnímání (intermodalitu)
- vnímání časového sledu (serialitu)
- hrubou a jemnou motoriku, grafomotoriku
- řeč a komunikaci
- prostorovou orientaci
- koncentraci pozornosti
Výsledky
cvičení:
- Při čtení a psaní si nepletou písmena a číslice
- Čtou plynuleji a s porozuměním, rychleji si vybavují slova
- Jsou schopni lépe aplikovat naučená pravidla pravopisu
- Zlepšuje se kvalita a rychlost psaní
- Umí se lépe soustředit, zkontrolovat si práci a opravit chyby
- Nezapomínají věci, pohotově reagují v nové situaci, při práci jsou systematické
- Mají vyšší sebevědomí při práci ve škole i doma
Způsob
nápravy neprobíhá reedukací čtení, psaní, počítání, ale
vytváří, posiluje a propojuje smyslové, kognitivní a motorické
funkce. Na dítě nahlížíme jako na celek, kde jednotlivé
subsystémy spolupracují, a s pomocí přesně cílených nápravných
cvičení pomáháme v posílení oslabených dílčích funkcí
(subsystémů) a plného využití intelektových schopností.
Tato
metoda přináší dílčí zlepšení relativně brzy, ale je nutné,
aby se mu dítě spolu s dospělým věnovalo každý den po dobu 8
až 10 minut.
Již
v průběhu cvičení jsou v určité oblasti znatelné pokroky –
snižuje se chybovost, dítě lépe rozumí předkládanému učivu,
ke splnění úkolů již nepotřebuje tolik času, pracuje více
cíleně, samostatně a dokáže se na práci lépe soustředit.
Dítě
zažívá úspěch, tím se zvyšuje jeho sebepojetí, sebevědomí,
což pozitivně ovlivňuje jeho postavení v běžném životě,
kolektivu třídy i vrstevníků.
Diagnostika:
Na
základě vstupní diagnostiky je zjištěna míra oslabení dílčích
funkcí, které zajišťují kvalitní vnímání a zpracování
informací. Test je veden hravou formou, neklade důraz na výkon,
dítě nestresuje.
Program byl do ČR přivezen v roce 1991 a autorkou české verze je Mgr. Pavla Bubeníčková.
Akreditováno č.j. MSMT 26706/2015-1-715
Žádné komentáře:
Okomentovat