středa 3. prosince 2014

Jak pomoci svému dítěti dobře psát

Příprava na psaní začíná už ve velmi raném věku. Děti rády napodobují psaní svých rodičů, dobrodružství začíná, když se dostanou k tužce, pastelce, kdy uzmou propisku a začnou čmárat. To jsou první přípravy na dovednost lidstva – psaní.


Intuitivně děti rády použijí velký formát. Tabu jim nebývají zdi a velké plochy. Tyto první pokusy se my dospělí snažíme urychleně utnout. Ale při volbě správných pomůcek je kresba ve svislé poloze pro dětskou ruku a uvolnění všech velkých i malých kloubků ideální.
Stojací tabule se stává vhodným dárkem na kreslení našich předškolních dětí. Velká plocha je inspiruje k velkým a dlouhým čárám, kruhům. S věkem pak přidávají první kresby lidí, velké hlavy s rukama a nohama. Přibývají kresby věcí.

Už od prvních pokusů je dobré pomoci dítěti se správným držením tužky. Budovat návyk se ukáže výhodnějším, než pozdější přeučování.
Rodiče proto neudělají chybu, když jedním, dvěma pokusy vloží tužku nebo pero do správné polohy. Dítě ale nemá ještě ruku zralou a jeho úchop brzy sklouzne do celé pěstičky. Začne si však všímat a pokusí se správný úchop brzy napodobit. V předškolním věku už by tento náš vliv na správný úchop měl být zcela záměrný.

Dítě by se mohlo seznamovat s různými kreslícími materiály. Na chodníku může kreslit křídou, na papíře pak tužkou, progresem, pastelkami, štětcem. Určitě není na škodu vybírat z trojhranných tvarů. Ten dětem napomáhá správně složit prsty do špetičky. Na kreslení můžeme vybrat i progressa. U různorodých materiálů mohou nastat situace, že dítě papír propíše, progresso zlomí. Pro nás je to další bod, kdy můžeme zasáhnout a mluvit o tlaku na psací náčiní.

Pokud dítě netuší, že ryje, pak je dobré otočit list papíru a nechat ho rukou prozkoumat všechny vrcholky a propadliny, které vytvořilo a vysvětlovat, jak k tomu došlo.

V pěti letech je pak nejvyšší čas u špatného úchopu zasáhnout a spolu s vlivem učitelek v mateřské škole ovlivňovat správné držení. Napomáhá pak v pozdějším věku rukou dobře a rychle táhnout, při pozdějším psaní dlouhých záznamů je tato poloha nejvýhodnější, protože ruka je u ní nejméně namáhána.

Jak tedy s pětiletým dítětem pracovat? Můžete si hrát i u psaní. Tužku je dobré položit na ruku tak, aby ležela na prostředníčku a palec s ukazováčkem utvořily tužce křídla. A máme letadlo, se kterým si můžeme zalétat. Nebo můžeme udělat tužce „uši „ a s ušatou tužkou kreslit po papíře.
Můžeme začít různými cestami a závody, motat klubíčka kočičce. A také nechat dostatek času na volnou kresbu. Je lákavé nechat děti vybarvovat omalovánky, ale neměli bychom jako rodič zapomínat na podporu fantazie.

Pokud se chceme uvolňování věnovat cíleně, pak mohu doporučit různé dokreslovánky, jednotažky a další uvolňovací pracovní listy, které jsou k volnému stažení na různých stránkách pro předškoláky. Vždy je dobré postupovat od jednoduššího ke složitějšímu. Raději často a kratší úsek, než se snažit jednou týdně cvičení věnovat hodinu.


Od svislé plochy se postupně posouváme ke stolečku. I u kreslení je dobré dbát na dobré sezení, vhodnou židli. Nejlépe takovou aby se nohy dotýkaly podložky, podlahy. Není dobré, když se dítě u kreslení opírá celou svou vahou o ruce. Také bychom měli sledovat vzdálenost hlavy od papíru, popřípadě věnovat pozornost možným očním vadám. S přechodem do školy nastává pro oko velmi náročné období a zvýšená zátěž může oko rychle unavit. V tomto období je proto vhodné při podezření na vadu zraku raději podstoupit oční vyšetření. Je velmi pravděpodobné, že se oční vada projeví.  

Žádné komentáře:

Okomentovat